مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

(( انا جايلك )) ... بقلم الشاعر المتميزة / غنية عبد الرحمن



فلسطين
انا جايلك
اصلى ف قدسك
الميمون كام ركعة
ياست الكل
ياصابرة وصامدة
ومش راكعة لابن يهود
ولا صهيون ولا محتل
حيشرب من ايديا الذل
انا جايلك ف نفس اليوم
اهش البوم وابوس راسك
على المرّ اللى سقهولك
بايد كاسك
وهزرع من فدادينك
شجر زيتون
شهيدك وردة ف الجنة
ف ايده مزوق الحنة
بيستنى
نحرر قدسك الميمون
انا جايلك
معايا ف ايدى سكينى
ف قلب عدوى اغرسها
دى ارضك طاهرة ياحرة
حرام علينا بالمرة
يشم هواها ذا الملعون
ويتنسم عبير ارضك
عدو صهيون
ولا يحرق ف اشجارك
ولا يحصد ف اولادك
حرام ياأمة التخريب
حرام ياباراك اتكلم
وقول الحق قول هس
ولا صهيون
قارشك ملحة
تحت الضرس؟
وحاطك تحت باطه اللص؟
مخرب قدسنا الحرة
سنين فاتت سنين عدت
ولا نبتت فى يوم ارضك
ولا جابت صلاح الدين
انا جايلك
حغير بايدى ف ملامحك
وحزرع فوق تراب ارضك
شجر زيتون
حش البوم واقول يالا
شوفولكوا لكم
خرابة بعيد عنا
زمان جادلتوا ف نبيكم
ورب العزة خلاكم
قرود نسانيس
امشوا ياامة
التهييس
بعيد عن قدسنا الحرة
بعيد عنا
سيبولنا القدس
تعيش حرة
تعيش حرة 
...............
غنية عبد الرحمن 

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016