مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

صفينا النوايا ...بقلم الشاعر المتميز /سعيد شكري

 
قصدنا الباب وصفينا النوايا
مادام الخير بيبدأ من نواية ..!!


فلا نندم على احلام تفوتنا
ولا نتغر .. لو دارت رحايا ..!!


ونزرع ف الأمل يمكن يصيبنا
ولا نرضاش بغير الحق غاية ..!!


ولا نحلم بغير الستر لينا
ف وقت الحلم اصبح فيه جناية ..!!


وقاضى العدل بيبص لنصيبنا
وحارس ع الزمم واخد شقايا ..!!


وأنا اللى بنيت ولا حسيت دفاهم
بيوت العز من فاسي وبنايا ..!!


وانا اللى كسيت وبإيدى السراجة
وانا اللى دفعت من دمى الجبايا ..!!


وانا اللى زرعت ما شبعت جوعى
وانا اللى احترت بين قوتى ودوايا ..!!


قصدت الباب وقولت الله معينى
ف عينى الدمع و ف ضهرى النكاية ..!!


ف وشى الريح ولا قادر أطاطى
ومركب سكتى للصبر آية ..!!


يهد الموج من جهد العزايم
آلاقى ف ضحكتك مبلغ منايا ..!!


اعافر والطريق بيطول عليا
تاخدنى ايديكى من قهر البرايا ..!!


لجنة دنيتك ... يرتاح فؤادى
لطيب الأصل و تكون البداية ..!!


سقانى الشهد من ريقك كاساته
وطيبة القلب .. بتهون بلايا ..!!


قصدنا الباب أنا وانتى حبيبتى
فلا ضليت ولا كانت غواية ..!!


..............
سعيد شكري

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016