مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

تعالى نشرب شاي ...الحلقة الثانية للأديبة / زرقاء اليمامة المصرية



 تعالى اشرب شاي

وأنا نزلة من القطر....وعيني مشغولة بالأولاد......في الظاهر بس,,,,,أما في الداخل كنت أراقب أشرف
المهم تعثرت رجلى ونزف أصبعي الكبير......فى أول بلاطة منحرفة عن أخواتها على الرصيف
ولم أصرخ بصوت عالي بس عيطت جامد....ونسيت بجد أشرف والقطر واللى فيه.
وأسندتني بنتي...وشوية ستات اسكندرانية أنما إيه ستات عسل بجد.....بجد
وأجلسوني على الدكة....و بوسي وعلياء,,,,,في حالة رعب
وأثناء ما كنت أخلع الصندل من رجلي...صرخت بجد...لأن اللحم التصق بحرف الصندل...وحصل شئ غريب.....أشرف كان بعيد جدا ولم ينتبه لوقوعي ....ولكن لما صرخت دلوقتي.. بص لوراء...ورجع إلى مكاني وبص لي بشفقة ,,وجاء وراءه صاحبه ويناديه ,,تعالى يا بني كده تمشي من غير ماتقولي,,,حرام عليك اللي بتعمله فيا ده؟!!
أشرف مش بيرد...بس بيرجع للوراء علشان الستات عددهن كثير وهو متدين جدا....وفجأة سمعته يقول ,,,خذ يا يسري الشنطة دي
عرفت اسم صاحبه.....وراح ورا الدكة وقعد يفتش في الشنطة الصعيرة اللي معاه
وأخرج منها شاش وقطن....ومد يده لواحدة من الستات وقال لها...خذي عالجيها
ردت واحدة وقالتله...تعالى يا دكتور عالجها انت..هي زي أخنك يا أخويااااااااااااا
هو مش عارف ينطق ولا يتقدم ولا يتأخر...وهو متمسمر...في مكانه...الوحيد اللي فهمه...هو يسري
وطبعا العبد لله......أمة الله الغلبانه سلوى
المهم......هو صريح جدا..قالها...هو علشان معايا شاش وقطن أبقى دكتور؟!!!....أنا مدرس يا ستي بس أحتاط للظروف دي...وبس
وطبعا أنا لم أكشف رجلي خالص.....,,,,ورددت عليه واحدة من إياهم وقالت له...يا أستاذ ملقيش معاك أبرة وخيط علشان فتحة الجيبة طويلة شوية..هئ هئ هئ
عمنا أشرف سمعها..,وكأن ثعبان لدغه...وجري ...فعلا جري....انا ضحكت والستات ضحكت كمان...أما صاحبتنا أم جيبة مفتوحة...قالتلي ياسم.....ومصمصت الشفة كمان
قلتلها يا ستي متزعليش تعالي أخيطهالك أنا ...أنا أشيل معايا أبرة وخيط دايما للظروف....,لكن كلامي مش عاجبها...وقالتلي خليكي في حالك أنت....سلاااااااااااااااام
قلت لها وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...يلا يا بنات ...متشكرة يا ستات,,,ربنا يخليكو
طلعت من المحطة بأعجوبة,,,وأخذت تاكسي إلى سيدي بشر
ودخلت البيت ولاقيت الرجل الطيب جوزي بيقولي أنت ـاخرتي ليه أنا قلقت عليك أوي ياسوسو......متعرفوش بجد كلامه ده بحسسني بإيه؟........هو أبويا..ولا جوزي......الراجل ده هو كل الرجال في حياتي..ابويا ..جوزي...ابني ..أخويا....نسيت بجد التعب.....وقعدني وسأل عن رجلي...,كأنه عايز يروح يضرب الرصيف نفسه....هو كده....يحبني فوق كل حب...ويرفعني فوق أعلى علم.........ده أبو محمد ,,,وده اسم ابني الكبير البكري عمره(( 18 سنه))...أنا أكبر منه بعشرين سنة.
ومحمد رايح جاي يجيب مرهم وميكريكروم...وشاش.....وسلامتك يا مامي
سلامنك......خلي بالك من نفسك ......والدموع تقولوا شلال!!!
يلا.....كملنا اليوم بقه...والأكل الجاهز جه وأكلنا...والحمد لله...والليل كبس علينا يلا ننام
نوم مين بقه....شكله خاصمني...بجد خاصمني..هاجرني كمان
قمت من السرير..وتمشيت لأوضة الولد محمد لاقيته سهران قدام الكمبيوتر...ما احنا في الأجازة الصيفية بقه
سألته:...قولي يا حمادة أنت بتعمل شات وفيس بوك ازاي؟
محمد: إيه يا مامي عايزة تصاحبي حد ولا إيه؟...هههههههههههههه
سلوى: يعني أنت بقه بتصاحب؟...كده يا محمد أنا زعلت منك خلاص
محمد:..والله يا أمي هو حسب الأستخدام...بس أنت ضد استخدامه وبتمنعي بناتك منه
سلوى: أبدا أنا خايفه عليهم..مش اكثر
محمد: يا مامي بناتك زيك ...مش تخافي عليهم..وبعدين أنا راجل ومعاهم في كل شئ
سلوى: طيب علمهم بس خلي بالك منهم...وعلمني يعني أنا اللي منفعش؟
محمد:,,,هاهاهاهااها...تنفعي يا باشا بس خايف الباشا الكبير يزعل
سلوى: متخافش مش هنقوله واحنا مش هنعمل الغلط أكيد
محمد: أنا تحت أمر الباشا...تعالي وشوفي
*************
(************* وعمل لي أكونت وأميل.عرفني شوية حاجات...,بعدها قالي الكمبيوتر قدامك..أنا هأنام شوية...والعبي فيه زي ما أنت عايزة...ولو حاجة صعبت عليك ناديني....سلام
وفتحت ألكونت الجديد...وقعدت أبحت عن اسم أشرف...,لله الحمد لاقيته...ومكتوب بالعربي...,كمان نفس البروفايل اللي اتكلم عنه...هو صورة شلال كبير....الصورة سحرتني بجد
أرسلت طلب اضافة له..ولعددمن الناس منهم مها أختي.....والمفاجأة ..أني لاقيته عندها
بصراحة أخذتني الغيرة...بس أنا أعرف أختي هى محترمة جدا وسياسية كبيرة....ومدرسة كمان
شفت تعليقاته عندها...جميلة جدا...فيها ذوق كده.....
المهم بعد يومين اتصلت مها بيا وسألتني هو أنت صاحبة الأكونت الجديد ((( الماسة البيضاء)))...قلت لها عرفتي منبن....قالتلي أن ابني أضاغها أخت لي...,كمان ابني عندي في العائلة.....المهم سألتها مين أشرف الطيب الى عندك ده
وعرفت منها خبر وقع عليا زي الصاعقة....إيه هو؟!!! بكرة أقولكم.....سلام
*******
((( زرقاء اليمامة المصرية العصرية )))

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016