مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

( تعالى نشرب شاي)))....الحلقة السادسة بقلم الأديبة / زرقاء اليمامة المصرية

تعالى اشرب شاي




أني كنت مرعوبة من كلام محمد ابني ...وقلت فيه مصيبة أكيد حصلت..وهنروحوا في داهية........والولد قالي يا ماما سبينى لوحدي شوية...وفهمت منه أن حنان بنت عمته كان بيكتب لها الشعر..وهى تنشره وتهديه لصحابها....وحصلت من وراه كارثة.......و خرجت من الأوضة و قلت أصلي ركعتين لوجه الله علشان ربنا يستر ...بس برده ضايقني موضوع البنت دي..وابني بيحبها وهي معاه في نفس الكلية.
وأني بنصلي سمعت صوت عياط الولد...وخلصت الصلاة بسرعة ولاقيته غرقان في دموعه ..وحضنته و واسيته...وعيني على صفحته في الفيس ...ونقرأ الكلام فيه....وفهمت أن بنت عمته دي لعبية.....وقعد طول الليل يحكي لي حكاته مع حنان....وكل ما ينادي أبوة أو أخواته,,,أطنش علشان أفهم الموضوع......المهم خرجته من الأزمة...وأخذت منه طبعا معلومات عن الفيس أكثر.....تنفعني بعد كده.
وتاني يوم رحت
لعمته سناء...أم حنان...وطلبت أقعد مع حنان لوحدنا ..وفهمت منها أنها أحبت واحد على الفيس...وسابت أبني......قلت يادي المصيبة...الفيس ده مشكلة الناس كلها ولا إيه؟...
المهم نصحتها..هي برده بنت أخت زوجي.
ورجعت البيت...الولد كره الفيس والنت وكل شئ...وأنا لاقيت الحكاية متاحة ليا أدخل براحتي...وفتحت الأكونت بتاعي
الغريب إن أشرف انقطع عن الفيس أسبوع كامل .. والحيرة قتلتني ... وكنت هأترك الفيس انا كمان
........و في يوم ...لاقيت أشرف موجود وبيشكر اللي سألوا عليه في غيابه..وبيعتذر عن انقطاعه...بسبب وفاة خاله الأكبر وهو العزيز جدا عليه
المهم الكل عزاه...وآني منهم....ولاقيته دخل الدردشة وكلمني وشكرني...وقال لي معرفش والله أنا فكرت في حضرتك كثير ليه؟...يمكن لأني خرجت من الفيس من غير ما استأذنك
..طبعا ..أنا مبسوطة بس يا جماعة مش زي ما أنتم متصورين...ده ارتباط روحي في نظري...أني لا يمكن أحب فوق جوزي ....لكن فيه نوع من الإرتياح
المهم كلمته عن مشكلة ابني على أنه ا
بن جارتي...دردشة ...وأشوف منها حل للولد
لاقيت عمنا أشرف بيحكي جزء صغير من حياته .....وخاصة بحبه بأختي مها.....وأنا أسمع وأفكر في أختي...هو مش بيقول أسماء...ولا بيدخل في تفاصيل كبيرة
هو يشرح حاجات لا تضر....المهم أحسست بأخلاقه الطيبة.....ومن اللحظة دي أحسست أنه الصديق اللي ألجأ إليه في المحن....بجد..أني كنت أحس به من أول يوم قابلته فيه...وقلت رب أخ لم تلده أمك يا سوسو
بس هو فاجأني بشئ لم أعمل له حساب..ولم أرد عليه فيه وأغلقت الأكونت وكأن أسد عايز يأكلني....وجريت على سريري وغطيت جسمي كله وكمان وشي.....و أنا بنهج من ارهاق التفكير...طبعا بكرة أكمل لكم الحكاية كانت إيه........
.................................
((( زرقاء اليمامة المصرية  ))

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016