مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

انا وانتى قصيدة قتلها السرد ..!! بقلم الشاعر / سعيد شكري


الدنيا بتخطف قلب الحلم
ف وقت الجد ..!
وانا واقف فارش احلامى
والشارع سد ..!
طاب فين هتروح ..؟!
والروح من عزم القهر جروح
وألمها إشتد .. !
انا وانتى وبس ومالناش حد ..!

ألم وحروف ..
وعيون بتشوف ..
م الدمع حاجات .. إزاى تتعد ..؟!
اعملى معروف ..!
انا قلبى اتعلم ..
يروى من الأحزان الورد ..!
وماتعلمش يموت م الخوف ..!

انا حد اتربى على الحواديت
وبلاد الواق ..!
وعشقتك ست الحسن
ف كل حكاية ختامها فراق ..!
وعشقت الحبر لأنه دوايا
وفيه ترياق ..!

وماكنتش شاعر ..
م اللى يرص كلامه ف أى حكاية
وكل مناسبة .. وأى نطاق ..!
ولاواعظ لجل اقلبها مناحة
ولت وعجن عن الأخلاق ..!
ولا يوم وطيت لغرور يركبنى ..
سنة وفرض ..!
انا ابسط معنى إتقال ف الشعر
على الإطلاق ..!

انا طرح الأرض ..!
عشان م الارض
وقفت ف اخر صف الشعرا
وكنت الفرد ..!

العيب مش فيا ماتتخضيش
العيب ف الفقر وأكل العيش
العيب ف الفرصة اللى مابتجيش
وان جات بتقابل مليون سد
وجزر ومد ..
والف حريقة بتستناها مواسم جرد ..!
انا وانتى قصيدة قتلها المط
وكتر السرد ..!!

............
سعيد شكري

 

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016