مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

صلاة الغائب....قصيدة للشاعر المهندس / عطية شواش



إنت فاهم إن انا ببكي عليك ؟
تبقي واهم
الدموع ديه دموعي
دول بتوعي
مش عشانك ولا ليك
إنت فاهم إن اننا ببكي عليك ؟
ياما سلمتك آهاتي
وابتسامتي وذكرياتي
وانت بتبيع الحكاوي
كل حبه تقول لي هاتي
كنت اقول لك .. دول حاجاتك
مش حاجاتي
وانت زي الطفل .. هاتي
كنت بدعي لك في يومي
كنت بدعي لك في صومي
وف صلاتي
وانت بتبيع الدعاوي
في الشوارع والقهاوي
بحته فضه
كل دعوه قصادها عضه
كنت قول ان انت ناوي !!!!
كل حبه تقول لي هاتي
كنت ازوق لك سعاتك
من ساعاتي
وانت مالك ؟
لما بتنفس بدالك
وانت مالك
لما سلمتك في نحري
وانت رايح قبلي بحري
هو نحرك ولا نحري ؟
ياجمالك !!!!
جبت ليه سكينه بارده
خنت قلبي فرده فرده
من عمايا شفت ورده
بس فتحت إنهارده
ع الحقيقه
هي دي أسهل طريقه ؟
طب لعلمك
قلبي نط من الحريقه
فر من شباك لهيبك
بس بردو
مش حسيبك
إلا لو شلت السريقه
والغريقه قصاد غريقه
لما ريحتك في كتفي
قلت لضلوعك ... ماتدفي
لما دفيت شوكه نافره
كل سنه كت مسافره
في حشايا
ليه ضوافرك بنت كافره ؟
في الرمايه
والرصاصه تيجي قاسيه
هي ناسيه ؟
مش كفايه
إنت بتخلص حكايه
ولا بتعيد الربايه ؟
إنت تقتل بالرصاصه
وانا حقتل بالشظايا
كان خساره فيك غنايا
إمتي كان العشق وصمه
ولا بصمه
ع المرايا
إمتي كان الوش رسمه
والملامح كت خطايا
كنت بعتبرك ضنايا
يلعن الحب وسنينه
ولا اقول لك .. مش حدينه
حقي كان سبته بطينه
وبعجينه
يبقي محقوقه لعيونك
يبقي حتحمل ديونك
بس لازم يندفع
وصل الامانه
بس لازم يندفع
وصل الخيانه
أصلي مش خايفه وجبانه
واللي تتحطم ضلوعه
يبقي يضرب في المثانه
والضروس اللي تعضك
مش ضروري تكون جعانه
لما يبقي الطين عقيده
النيران تصبح ديانه
لما تيقي الدنيا خدعه
يبقي حنحرس زياده
لما كل الحب بدعه
يبقي كل الكره عاده
لو حيبقي الحمل كاذب
اوعي تسأل عن ولاده
ولا تسأل عن شريك
ولا تفهم إن أنا ببكي عليك
كنت عايزاك تمشي راجل
كنت عايزاك تمشي شيك

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016