مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

ملام صاحي ...بقلم الشاعرة المبدعة / جهاد زيادة

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص أو أكثر‏‏


من كام سنه
رَسَمت عِينيه أحلام
سلَّمت انا للحب تسليم تام
كات عيني سكة سفر
و ايديه معدِّيه
خطيت خطاوي الهوى
خطوات معديه
اتاريه مخبي الألم
كَنُه ميعاد ديه
ف ازاي تكون المفردات عميه
و انا اللي كاتباك ف القصايد نور
و ازاي حروفي من السهر عايمه
و انا اللي كتِّفْت البحور فيا
و انا اللي حلِّفت الليالي تثور
ازاي نهار البعد بيشقشق
و مايتْكسفش من الحنين و يغور
ازاي بشوفك كل يوم ف منام
عمال تطبطب ع الحنان
ف يفور
ازاي تكون الحلم متحقق
عمال تشاغل عيني و ترقق
كل المعاني بعدها و تدور
من كُحْل عيني رَسَمْت سرب حمام
بيطير ينوَّر سكتك قدام
ما منعتش الطيران
الا على جناحي
علمته لما يحن و يناحي
يفرد شراعه
و يمشي ف سكته بسلام
من غير كلام
شايفاك ملام صاحي
رابط سطور المعنى
ف استفهام
انا اللي متشعبطه
على كلمه من بوحك
سحَبت مني الغطا
فبردت انا ف روحك
مليون سلام إتبعت
فارجع لي متكتف
الضحكه ليه عجِّزت
شيبِّتها بنوحك
شِرْبت كاسات الوجع
رجِعْت لي تتطوح
لو كان غرامك سفر
شد الرحال
روَّح




..........
جهاد زيادة
 
 

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016