مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

حياة برزخ ..بقلم الشاعر المبدع / كريم إبراهيم عيسى شرف


أنا الملبوس
بجن الشعر ومخاوي
بشف قصيدتي من روحي
أنا الحاوي
ماتعربونيش فبيت نحوي
انا معجم
بترضع منه قواميسكم
قواعد صرف
فغضوا الطرف
عن فكرة تلاقولي
قانون ثابت
انا تعبان
بشق الشق وادّاري
يسبح برق
يتمطر عبير سمي
علي الصوره
وعندي جهاز
مابين قلبي وبين مخي
بيفرز كل تفعيلة
محال تلاقيها مكسورة
لسابع أرض انا ببعت
خفافيش القبور تكشف
حكاوي العضم لترابه
انا توجت بالسلطان
بنيت عالم من الأمجاد
انا حيطانه وابوابه
انا وشعري
صنعنا الحس والفكرة
ومن رحم اللي فات كله
عرفنا نجيب جنين بكره
وبنشبّه علي روحنا
فحياة برزخ
وعضم التربه متسول
لدعوة ابن من صلبه
ولسه ماجاش علي الدنيا
وجيفه قافيه مالحاكمين
وصبرها اللي باع الطين
ودمع بتنزفه الأبيات
قصيدتي بطلق مضروبه
وهي بتدّعي في الصلوات
ومن نور الكلام والوحي انا اتوضيت
انا سكِّنت كل الناس
ف شطره بيت
وشطره التاني
لطموحي
وعزة كلمتي الباقية
يموت شعري وانا عايش
يعيش شعري وانا ميت
ولو مأقدرش
اجيب الصوره مالواقع
ولو مأقدرش
اكون قاضي
واكون مسؤل عن الكلمة
يكون احسن
اموت قبل اما ابطل شعر

.............
كريم إبراهيم عيسى شرف 


التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016