مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

مافيش أعذار ...بقلم الشاعر الكبير /عادل عثمان الحجار


انا وانتِ بنتمنى
ونحلم مره نتهنى
ألاقيكِ تروحي بعيـــد !
ودايماً تخلفي المواعيد !
وانا باتعب ...
واموت واقف
ومش بارضى ..
أقول لك يللا نتكاتف ...
على الأحزان
ولامره ..
ح اقول لك ياما هنـنــِّــتـِـك
وياما كفوفي يدمـدُّوا
ونبض القلب بيلالي ..
يقول ودُّه
وياما علينا طيرنا لفوق
وياما رسمتك القــمره
وياما رسمتك الشجره
وياما كتبتك المـوَّال ..
بأد الشوق
وانا شوقي بحور وبحور
وموجـَه بتبكي م الأحزان ...
وموجـَه تفــور
تقول بكفايه ضميني
ياروحي ودنيتي وعمري
ضيا عيني
أنا العاشق
أنا الولهان
أنا الميـِّـت ..
بفاله زمان
وانا المخلص فِ كل احوال
وعشقي رسمته في نبضك ...
وكنتِ تشوفي شخابيطي ..
تقولي لي : أكيــد فنــان
أجيكِ وإيــدي ممدوده ..
بكل ورود ..
ألاقي الحزن في الدكان ومستني ...
يزق الفـَـرْح وبقســوه ..
بعيـــــــــــــد عنـِّـي !!
فليه الحزن والقسوه ؟
وليه فرحه لثواني تدوم ..
وبعديها فعال ياما ..
ولاتسوى ؟!
يموت قلبي بإخلاصه !!
ورغم الغرقه في الأحزان ..
يقول انتِ أكيـــد ناســُه
ولو عاشقه ..
بعقلك كيف أعيش محتار ؟!
ياشجرة عشق تـقـتــلني ..
مافيش أعذار
فروع الحب بتخضر
مع الأمطار
فليه نهجر وبنعاند ؟!
وأمر الحب / نـتـساند
ونحيا ألف ليل ونهار ...
على الشجره
على الأنهار
ونروي العشق ونساعد
ونتواعد ..
على بكره ..
بإدنا منتهى الأزهار
أنا العاشق
أنا الولهان
ومن قلبي باقول ياما :
تعالي حبـيـبـتي ضمـيني ..
مافيش أعـذار
............
عادل عثمان الحجار

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016