مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

دار المسنيين ....بقلم الشاعرة الكبيرة / زينات القليوبي


 بتلم ليه الهدمتين والطرحتين والشبشبين ؟

ماتقوللي يا ابني واخدني فين؟؟؟

علي بيت جديد؟!! .. ما أنا ليه بيت

هو أنا يا ابني اشتكيت؟

مش عايزه يا ابني بيت جديد…

البيت دهه أنا عشت فيه خمسين سنــــــــه

ما اعرفش غيـــره أي بيت ؟؟؟

أنا جيت عروسه صغيرة

وقعدت فيه لمّا أتحنيت

مين اللي قال أنا عاوزة بيت

أسأل بلاط الأرض ؟؟؟.. 
وأسأل كـــل حيــط

مش عايزة غيره أي بيت ؟!!

أنا عشت يا ابني سنين هنا ..

وأتمنى أموت برضك هنــــا

أفتح عينيه كل يوم ..

وأقفل عينيه كل يوم

على فرشتي ومخدتي والبطانية واللحاف

علي إيد أبوك بتضمني ف صورة الزفاف

بتدفي قلبي وتحضنه ف سنيـــــــن عجاف

في الأوضه دي 
أنا لسّه عايشه ويّا أبوك عمري اللي فـــــات !!!

أصل الحبايب لو سابوك،
 بيعيشوا فيك بالذكريات ..

خليني يا ابني ويّا أبوك أصحى وابــات

واشم ريحته ف الحاجـــــــات

وأعيش معاه باقي الساعات

مين اللي قالك .. إنه مــــــــــــــــــات؟!

لسّّّه البدل جوّه الدولاب ..

جنب السرير أخر كتاب

نضارته أهي وعبايته أهي

ولسّّه سجادة الصلاة..

والسبحة فوقها منـــوّره ف سنين عجاف

ولسّّّه باسمع ضحكته وسط السكـــــــات

أنا عايشه يا بني بحاجة أبوك متونِّســــــــه

وبدخلتك ويّا العيال متونّسه

وأنا عارفه يا ابني،إن خدتني البيت الجديد

رايحه أتنســى ..
 وأنا يا ابني مش عاوزة أتنسى ؟!!

فإن كنت محتاج الوســع لأجل العيــــال؟

هات العيـــــــــــــال

أنا عندي يا ابني سرير كبير

حاارقد علي حرف السريــــر

وحاسيب لهم باقي السرير

وإن كنت محتاج السرير ؟؟؟.

خد السريــــــــــــر!!!

إن شالله أنام فوق الحصير

لكن أنام وسط الأمـان !!!

خليني يا ابني ف وسطهم ..

قدّرني (واحدة) منهــــم

أصحي وأبات على حسٌُهم باقي الزمان ..

وماهوش كتير ؟؟؟.. 
صدقني يا ابني ماهوش كتير !! 

أنا مش حاأعيش أدّ اللي عيشته

ولا نفسي أعيش بعد اللي شُفتــه 

كمّّل جميلك .. واستر الباقي ف حياتي

أنا عمري يا ابني قصاد عينيك ..

فرّطت ف أمي أو حماتـي؟

إن كان ده مني ف يوم حصل

أنا كنت أقول باخد جزاتي

ما تقوللي إيه خلاني يا ابني أهون عليك

وساحبني ويـَّا الهدمتين

رايح تسلمني بأيديك

فرطت ف امك؟.. قوللي ليه

أنا عمري يوم فرطت فيك

وإن كان على ضيق المكان

ما أنا قلتلك خد السريـــر !!!

وإن كان على ضيق المعيشة

أبوك سايبلي معاش كبيـــــــر

قسمته يا بني من زمان: النص ليك .. 

والربع مصروف العيـــــال

والباقي مصروف الـــــدوا !!

لكن خــلاص.. 
وحياة عينيك ما عاد حايلزمني الدوا

خد المعاش .. كل المعـــــــــــــاش !!!

لكن بــلاش ..
 أحس إن ربايتي فيك راحت
 بـــلاش
......
الشاعرة زينات القليوبي 



التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016