مجلة حـــــروف من نــــــــور مجلة حـــــروف من نــــــــور

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

أيوه انا شـــــــــــــــاعر .... بقلم الشاعر / علي جامع

 ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، ‏‏‏وقوف‏ و‏بدلة‏‏‏‏

أنا مش شاعر
أنا زنزانه لكل مشاعر شاعر (فالصو )
خاف جلّاد
شافه بيلهب ضهر بيتين م الشعر الحر
كانوا لشاعر
خاف يكتبهم جوا ديوان مسموح له بنشره
(نطوا) ف قلب ديوان الشاعر
(المطبعجى ) ماهوش ذوّاق
ضاع الشعر وراح الشاعر
يكتب شعره ف (واق الواق) .
*****
أنا مش شاعر
بس باحس يوماتى بهزّه بتقلق خوفى
وبتتمرد على عصيانى
صوت سماواتى بيصرخ فيّا
إكتب تانى
ضايع قلمى ونص لسانى
إكتب تانى
خوفى بيقتل أى معانى
إكتب : واوعك تكدب تانى .
*****
أيوه انا شاعر
كان لى ميدان وحصان سبّاق
وقت الشعر ماكان يتسمم
كنت باكون له دوا وترياق
بس الخيبه
لما المعنى الحّر ف بلدى
يصبح عيبه
تصبح أى قصيده نفاق
أيوه انا شاعر
مهما هاقاسى ومهما هاعانى
هابعد وارجع واكتب تانى
ويّا نصير الكلمه الحرّه
اللى نفوه لبلاد الواق .
.....
علي جامع
 
 
 

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

زوار المدونة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مجلة حـــــروف من نــــــــور

2016